Fortuna, P., Wróblewski, Z., i Gut, A. (2023). Dusza w potocznej antropologii: przyczynek do identyfikacji typów ontologicznej architektury naiwnego spirytualizmu. W: T. Maziarek (red.), W poszukiwaniu duchowości człowieka (s. 111- 132). Wydawnictwo CCPres.
Fortuna, P., Wróblewski, Z., Gut, A., & Dutkowska, A. (2023). The relationship between anthropocentric beliefs and the moral status of a chimpanzee, humanoid robot, and cyborg person: the mediating role of the assignment of mind and soul. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-023-05313-6
Fortuna, P., Wróblewski, Z., & Gorbaniuk, O. (2021). The Structure and correlates of anthropocentrism as a psychological construct. Current Psychology, 42, 3630–3642. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01835-z
Cyberpsychologia i sztuczna inteligencja
Wróblewski, Z., & Fortuna, P. (2023). Moral subjectivity and the moral status of artificial intelligence: A Philosophical and Psychological Perspective. Ethos, 2(144), 29-48. https://doi.org/10.12887/36-2023-4-144-05
Modliński, A., Fortuna, P., & Rożnowski, B. (2023). Robots onboard? Investigating what individual predispositions and attitudes influence the reactions of museums’ employees towards the adoption of social robots. Museum Management and Curatorship, https://doi.org/10.1080/09647775.2023.2235678
Fortuna, P., Gut, A., & Wróblewski, Z. (2023). Hey robot, the mind is not enough to join the moral community! The effect of assigning a mind and a soul to a humanoid robot on its moral status. Annals of Psychology, XXVI. https://doi.org/10.18290/rpsych2023.0008
Fortuna, P. (2023). Positive cyberpsychology as a field of study of the well-being of people interacting with and via technology. Frontiers in Psychology, 14:1053482 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1053482
Fortuna, P., Łysiak, M., Chumak, M. & McNeill, M. (2022). Barriers of human and nonhuman agents’ integration in positive hybrid systems: The Relationship between the anthropocentrism, artificial intelligence anxiety, and attitudes towards humanoid robots. Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration, 28(2), 121-148. https://doi.org/10.18290/pepsi-2022-0010
Fortuna, P., Modliński, A., & McNeill, M. (2022). Creators Matter. Perception and Pricing of Art Made by Human, Cyborgs and Humanoid Robots. Empirical Studies of the Arts, 0(0). https://doi.org/10.1177/02762374221143717
Gladden, M., Fortuna, P. & Modliński, A. (2022). The empowerment of artificial intelligence in post-digital organizations: Exploring human interactions with supervisory AI. Human Technology, 18(2), 98–121. https://doi.org/10.14254/1795-6889.2022.18-2.2
Lukaszewicz, A., & Fortuna, P. (2022). Towards Turing test 2.0 – Attribution of moral status and personhood to human and non-human agents. Postdigital Science and Education, 4, 860–876. https://doi.org/10.1007/s42438-022-00303-6
Fortuna, P. & Gorbaniuk, O. (2022). What is behind the buzzword for experts and laymen: Representation of "artificial intelligence" in the IT-professionals' and non-professionals' minds. Europe's Journal of Psychology, 8(2), 207–218. https://doi.org/10.5964/ejop.5473
Modliński, A., Fortuna, P., & Rożnowski, B. (2022). Human–machine trans roles conflict in the organization: How sensitive are customers to intelligent robots replacing the human workforce? International Journal of Consumer Studies, 1-18. https://doi.org/10.1111/ijcs.12811
Jarecka, U., & Fortuna, P. (2022). Social media in the future: Under a sign of unicorn… Studia Humanistyczne AGH, 21(2), 61-79. https://doi.org/10.7494/human.2022.21.2.61
Jarecka, U., & Fortuna, P. (2022). "Rasa drapieżców" w cyberświecie. Wstęp do analizy zjawiska. Stan Rzeczy, 1(20), 139- 171. https://doi.org/10.51196/srz.20.6
Fortuna, P., & Modliński, A. (2021). A(I)rtist or Counterfeiter? Artificial Intelligence as (D)Evaluating Factor on the Art Market. The Journal of Arts Management Law, and Society, 51(3), 188-201. DOI: 10.1080/10632921.2021.1887032
Jarecka, U., & Fortuna, P. (2021). Sztuka odpowiedzialnej wyobraźni: Lekcje sztucznej inteligencji. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Kultura (nie)odpowiedzialności. Społeczne konteksty zaniechanej cnoty (s. 119-126). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Błachnio, A., Przepiórka, A., Fortuna, P. (2010). The effect of the third person In Internet. W: A. Błachnio, A. Przepiórka, T. Rowiński (red.), Internet in Psychological Research (s. 149-168). Wydawnictwo UKSW.
Perswazja, obrona przed manipulacją, psychologia reklamy i mediów AV
Razmus, W., Czarna, A. Z. & Fortuna, P. (2023). Luxury consumption and the dark triad of personality. Journal of Business Research, 169:114246. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114246
Razmus, W., & Fortuna, P. (2022). Someone like me: The role of consumer brand engagement and social identification in the perception of luxury brand users. Journal of Consumer Behaviour, 1-13. https://doi.org/10.1002/cb.2071
Łatkowski, M., Gorbaniuk, O., Fortuna, P. (2007). Wpływ instrukcji wyobrażeniowej i narracyjnej formy komunikatu na skuteczność reklamy prasowej. W: P. Francuz(red.). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią (s. 271-290). Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Fortuna, P. (2007). Zmiana przekonań w wyimaginowanym świecie. Rola wyobraźni w perswazji narracyjnej. W: P. Francuz (red.). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią (s. 249-270). Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Fortuna, P. (2007). Obrona przed wpływem telewizji. Towarzystwo Naukowe KUL.
Fortuna, P. (2007). Czy można neutralizować manipulacyjny wpływ telewizji? Eksperymentalne badania psychologiczne. W: B. Gujska (red.). Współczesne metody psychomanipulacji a zdrowie psychiczne (s. 37-52). Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
Fortuna, P. (2007). Istotne znaczenie nieistotnych „ozdobników”: wpływ informacji kontekstowej na postawę wobec treści wiadomości telewizyjnej. W: P. Francuz (red.). Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej (s. 251-282). TN KUL.
Fortuna, P., Francuz, P. (2005). O rozumieniu tv informacji – wnioski (cz. I). Zeszyty Telewizyjne, 9, 19-35
Fortuna, P. (2004). Perswazyjne oddziaływanie telewizji. Możliwości obrony. W: P. Francuz (red.) Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Vol. 2 (s. 23-78). TNKUL.
Francuz, P., Fortuna, P. (1999). Zapamiętywanie treści telewizyjnych programów informacyjnych: studium psychologiczne. W: P. Francuz (red.). Psychologiczne aspekty odbioru telewizji (s. 151-181). TN KUL.
Francuz, P., Fortuna, P. Bagiński, D. (1998). The psychological aspects of thedoctrine and mission of the regional centers of public television. Journal for Mental Changes, 4, 75-93.
Komunikacja wokalna
Fortuna, P. (2005). Zachowania niewerbalne w komunikacji kaznodziejskiej, W: J. Twardy, W. Broński, J. Nowak (red.), Mowa żywa. Wybrane aspekty komunikacji kaznodziejskiej (75-95). Kielce: Współczesna Ambona.
Krok, D., Fortuna, P. (2003). Preferencje wokalne w strukturze głosu kaznodziejskiego. Psychologiczne badania empiryczne. Przegląd Homiletyczny, 7,201-212.
Krok, D., Fortuna, P. (2001). Znaczenie wokalnych elementów struktury kazania dla jego recepcji. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 21, 181-213.
Fortuna, P. (1999). Wokalne elementy struktury przekazu telewizyjnego. W: P. Francuz (red.). Psychologiczne aspekty odbioru telewizji (s. 25-52). Lublin: TN KUL.
Badania uprzedzania zamiaru przekonywania
Fortuna, P. (2018). Sprzedaż bez sprzedawania. Psychologia dobrego wpływu na klienta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Badania efektu trzeciej osoby
Błachnio, A., Przepiórka, A., Fortuna, P. (2010). The effect of the third person In Internet. W: A. Błachnio, A. Przepiórka, T. Rowiński (red.), Internet in Psychological Research (s. 149-168). Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Badania perswazji narracyjnej (storytellingiem)
Łatkowski, M., Gorbaniuk, O., Fortuna, P. (2007). Wpływ instrukcji wyobrażeniowej i narracyjnej formy komunikatu na skuteczność reklamy prasowej. W: P. Francuz(red.). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią (s. 271-290). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Fortuna, P. (2007). Zmiana przekonań w wyimaginowanym świecie. Rola wyobraźni w perswazji narracyjnej. W: P. Francuz (red.). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią (s. 249-270).
Badania korekty postaw (obrony przed manipulacją)
Fortuna, P. (2007). Obrona przed wpływem telewizji. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Fortuna, P. (2007). Czy można neutralizować manipulacyjny wpływ telewizji? Eksperymentalne badania psychologiczne. W: B. Gujska (red.). Współczesne metodypsychomanipulacji a zdrowie psychiczne (s. 37-52). Warszawa: Polskie TowarzystwoHigieny Psychicznej.
Fortuna, P. (2007). Istotne znaczenie nieistotnych „ozdobników”: wpływ informacji kontekstowej na postawę wobec treści wiadomości telewizyjnej. W: P. Francuz (red.). Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej (s. 251-282). Lublin: TN KUL.
Fortuna, P. (2004). Perswazyjne oddziaływanie telewizji. Możliwości obrony. W: P.Francuz (red.) Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Vol. 2 (s. 23-78). Lublin: TNKUL.
Badania znaczenia wokalnych aspektów głoszenia kazań
Fortuna, P. (2005). Zachowania niewerbalne w komunikacji kaznodziejskiej, W: J.Twardy, W. Broński, J. Nowak (red.), Mowa żywa. Wybrane aspekty komunikacji kaznodziejskiej (75-95). Kielce: Współczesna Ambona.
Krok, D., Fortuna, P. (2003). Preferencje wokalne w strukturze głosukaznodziejskiego. Psychologiczne badania empiryczne. Przegląd Homiletyczny, 7,201-212.
Krok, D., Fortuna, P. (2001). Znaczenie wokalnych elementów struktury kazaniadla jego recepcji. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 21, 181-213.
Badania rozumienia treści telewizyjnych programów informacyjnych
Fortuna, P., Francuz, P. (2005). O rozumieniu tv informacji – wnioski (cz. I). Zeszyty Telewizyjne, 9, 19-35
Badania zapamiętywania treści telewizyjnych programów informacyjnych
Francuz, P., Fortuna, P. (1999). Zapamiętywanie treści telewizyjnych programów informacyjnych: studium psychologiczne. W: P. Francuz (red.). Psychologiczne aspekty odbioru telewizji (s. 151-181). Lublin: TN KUL.
Badania wokalnego kanału przekazywania informacji
Fortuna, P. (1999). Wokalne elementy struktury przekazu telewizyjnego. W: P. Francuz (red.). Psychologiczne aspekty odbioru telewizji (s. 25-52). Lublin: TN KUL.
Badania tworzenia kanału informacji zwrotnej dla twórców programów telewizyjnych
Francuz, P., Fortuna, P. Bagiński, D. (1998). The psychological aspects of thedoctrine and mission of the regional centers of public television. Journal for Mental Changes, 4, 75-93.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.